Maandag 14 november vertrokken wij vanuit Wijchen met de touringcar naar het vliegveld Düsseldorf. Daar aangekomen stond iemand van de reisorganisatie ons op te wachten om ons te voorzien van allerlei informatie voor de komende dagen. We hebben onze koffers afgegeven en toen was het tijd voor een kop koffie met iets lekkers erbij.
Tijdens de lunch kwam onze reisleider kennismaken met ons. Na nog wat rond te hebben gekeken in de winkels die er op het vliegveld waren was het tijd om ons te melden bij het vliegtuig. Het was een goede vlucht en na 2 uurtjes vliegen konden we voet zetten op Italiaanse bodem.
Daar stond een bus gereed die ons naar het hotel bracht. Het was een groot hotel met 190 kamers en een eetzaal voor ruim 500 personen. Om 19.30 uur werd er in de eetzaal een driegangen diner geserveerd. Na het diner kregen we nog informatie over de activiteiten van de volgende dag.

Dinsdag was de Nederlandse dag in Rome. De dag begon erg vroeg; om 6.30 uur hadden we ontbijt. Dit was in buffetvorm. Om 7.30 uur begon onze wandeling naar de metro. Na 500 meter lopen kwamen we aan bij het metrostation. Het was erg druk want het was midden in de ochtendspits. Na een metrorit van een klein kwartiertje konden we uitstappen in de buurt van het Vaticaan. We moesten onze weg vervolgen richting de Engelenburg. Van daaruit was er een processie naar de Sint-Pieter. Daar aangekomen werden we streng gecontroleerd op de inhoud van onze tassen. Onze pastor Jan de Waal was samen met Nederlandse bisschoppen, pastors en diakens de Sint-Pieter binnen gegaan om gezamenlijk de Eucharistieviering voor te gaan. Wij zijn via de Heilige Deur de Sint-Pieter binnen gegaan. Deze deur wordt alleen geopend in een bijzonder jaar of tijdens een jubeljaar. Officieel is hij maar eens in de 25 jaar geopend.
We hebben in de Sint-Pieter de eucharistieviering bijgewoond samen met nog ongeveer 2000 Nederlanders. De Sint-Pieter is een hele grote kerk met veel pracht en praal waar veel te zien en erg indrukwekkend is. Aan het einde van de eucharistieviering was Paus Franciscus nog aanwezig voor een toespraak. Na zijn toespraak gaf hij alle pastors, diakens, bisschoppen en kardinalen een handdruk. Onze pastor Jan de Waal kreeg ook van de Paus een handdruk en de zegening. Na de kerkdienst hadden we een gezamenlijke lunch. In de middag was er een wandeling door de stad Rome. We hebben onder andere Piazza Navona en de kerk waar de enige Nederlandse Paus ligt begraven bezocht.
De weg zouden we vervolgen met de bus, maar helaas was er een busstaking. Daardoor konden we niet aanwezig zijn bij de Vespers in de Santa Maria Maggiore. We zijn maar naar het dichtstbijzijnde metrostation gegaan en ons richting hotel begeven. Daar hebben we weer een lekker en smaakvol diner gekregen. Onder de gasten in het hotel waren vele hoge geestelijken aanwezig.

Woensdag begon de dag weer erg vroeg, maar ja dan heb je ook iets aan de dag. Vandaag stond de audiëntie op het Sint-Pietersplein op het programma. We moesten om 8.30 uur op het Sint-Pietersplein aanwezig zijn. Het was daar erg druk en overvol. Wij als Nederlanders hadden voor deze ochtend gereserveerde zitplaatsen. Om 9.30 uur kwam de Paus op het plein en begaf zich tussen de mensenmassa. Hij reed met een wagentje rond en gaf enkele mensen, voornamelijk kinderen en zieke mensen, een hand. Wij werden welkom geheten en de Paus gaf vertaald vanuit het Italiaans een warm woord van welkom. Aan het einde van de audiëntie kwam er een groot aantal bruidsparen en zij kregen de zegening van de Paus. De rest van de middag was vrij te besteden. We zijn teruggegaan naar de Sint-Pieter en hebben daar de 365 trappen beklommen en genoten van een mooi uitzicht vanaf de Sint-Pieter. Onze pastor Jan de Waal is niet mee naar boven gegaan. Hij is door de Heilige Deur gegaan en heeft daar het graf bezocht van Paus Johannes de XXIII.
Na nog wat winkeltjes te hebben bezocht en nog wat inkopen te hebben gedaan zijn we weer richting het hotel gegaan waar we weer lekker hebben gegeten.

De dag van donderdag begon iets minder vroeg. ’s Morgens hebben we een kerkdienst bijgewoond in de Friezenkerk. Dit is een kerk waar altijd een Nederlandse Eucharistieviering wordt gehouden.
Na afloop van deze dienst hebben we nog een rondleiding gekregen door de kerk. We hebben deze middag nog een klein ritje met het openbaar vervoer gemaakt. Het was erg druk in de bus en we hebben in de bus wat liedjes gezongen. Na de lunch hebben we in de middag een deel van de tocht van Barmhartigheid gewandeld. Onderweg hebben we stil gestaan bij kerken en vele mooie gebouwen. In de kerk van Sint Cecilia kwamen we binnen tijdens een kleine gebedsdienst. Aangrenzend aan deze kerk was er ook een klein nonnenklooster met een klein museum met wat Fresco’s. Deze mochten we ook bezoeken. De tocht van Barmhartigheid eindigde bij Santa Maria in Trastevere waar uiteraard weer een kerkdienst was. Tijdens deze dienst was er nog de gelegenheid om te biechten. Een begrip wat we wel kennen, maar in Nederland bijna niet meer voorkomt. Deze avond moesten we zelf voor ons avondeten zorgen. We zijn naar een restaurant geweest, waar we heerlijk hebben gegeten.

Vrijdag stond op het programma een bezoek brengen aan de Sint-Pieter. Deze kerk is om het graf van Petrus gebouwd en je kreeg daar een rondleiding. Aansluitend was er een wandeling van de Sint-Pieter naar de Sint-Jan van Lateranen langs o.a. het oude Rome. In de Sint-Jan van Lateranen werd een zendingsviering gehouden.
Wij hebben deze dag niet aan het programma meegedaan, maar zijn zelf op pad geweest. We wilden ook iets zien van de oude stad Rome. We zijn naar de Spaanse Trappen en de Trevifontein geweest. Na de lunch hebben we ons cultureel uitstapje verder vervolgd met een bezoekje aan het Monument Victor Emanuel, Colosseum, Forum Romanum. Aan het einde van de dag zijn we nog even naar het Vaticaan gegaan om wat herinneringen (Mariabeeldje en kleine Kerstgroep) aan deze leuke reis te kopen. ’s Avonds hebben we weer gezamenlijk in het hotel gegeten.

Op zaterdag was het afscheid nemen van Rome. Tijdens onze vrije zaterdagmorgen hebben we in de buurt van het hotel nog een markt en een aantal winkeltjes bezocht. Dit was onze laatste kans om inkopen te doen. Na nog wat leuke dingen (souvenirs voor thuis) te hebben gekocht zijn we weer richting hotel gegaan waar de bus ons al stond op te wachten om ons naar de Basiliek Sint-Paulus Buiten de Muren te brengen. Deze basiliek is gebouwd om het graf van Paulus. Buiten de muren betekent dat de basiliek buiten de stad Rome ligt. In de basiliek was er ook een heilige deur maar deze was al gesloten. Dit gebeurde een week voor het sluiten van de deuren van de Sint-Pieter. In de basiliek zijn alle Pausen afgebeeld die er ooit zijn geweest. Het was een hele mooie en grote basiliek met veel schilderingen en mozaïek. Vooral het mozaïek buiten bij de ingang en bij het hoofdaltaar was erg indrukwekkend. Aan alles komt een einde; we zijn weer met de bus richting vliegveld gereden. Bij aankomst op het vliegveld kregen we de tickets en hadden we nog even de tijd om iets te eten. Bijna iedereen had zin in een frietje met een hamburger dus het werd de Mc Donald. Aansluitend konden we plaats nemen in het vliegtuig. Tijdens de vlucht had bijna iedereen last van de oren en was er wat turbulentie, maar na bijna 2 uur vliegen waren we weer terug in Düsseldorf. Nu nog even de koffers pakken en dan nog een laatste stukje met de bus naar Wijchen waar we weer werden opgehaald door onze eigen familie.
De volgende dag, zondag 20 november heeft Paus Franciscus het Jaar van de Barmhartigheid afgesloten door de Heilige Deur te sluiten. Helaas waren wij hier niet meer bij aanwezig.
Tot slot. Het was een mooie en indrukwekkende reis. We hebben veel gezien en veel gedaan. Rome is een groot openluchtmuseum. Het is de moeite waard om er een keertje naar toe te gaan. Wij hebben er erg van genoten.